Regelmatig schoonmaken
Wij hoeven u waarschijnlijk niet te vertellen dat regelmatig schoonmaken van uw fiets niet overbodig is. Maar vooral als er in de winter met de fiets gefietst wordt is dit zéér belangrijk, vooral als er met zout gestrooid wordt, is het erg belangrijk dat het zout regelmatig van uw fiets wordt verwijderd. Je kunt dit het beste als volgt doen.

  1. Was de fiets met een borstel,dit kan bijvoorbeeld prima met een handveger met heet water en een sopje. Heet water zorgt ervoor dat het zout beter oplost.
  2. Spoel de fiets goed af met een tuinslang, ook goed onder de spatborden, hier blijft nl. vaak veel vuil achter en wordt vaak vergeten. Gebruik geen hogedrukreiniger en ook geen sproeikop op de tuinslang met een scherpe straal, hierdoor kun je nl. water in de lagers spuiten van bijvoorbeeld de versnellingsnaaf, trapas voornaaf en balhoofd.
  3. Hierna is het belangrijk om de fiets in te spuiten met siliconen-spray deze spray hecht zich aan de fiets en verdringt het water, tevens vormt dit een beschermend laagje op de fiets wat er ook voor zorgt dat het vuil niet zo makkelijk hecht en je de fiets de volgende keer makkelijker schoon krijgt.
  4. Nu kunt u de fiets in de schuur zetten en laten drogen. Eventueel kun je alle boutjes en moertjes even insmeren met zuurvrije vaseline.

Fiets poetsen.
De fiets poetsen kun je het beste met een doek en siliconen-spray.
Een bijkomstig voordeel van het poetsen van een fiets is dat je ook op tijd ontdekt als er bijvoorbeeld iets los zit of versleten is (denk aan een band).

In een enkel geval helpt poetsen alleen ook niet meer.

Ketting smeren.
Bij de meeste fietsen met kettingkast zit aan de achterkant van de kettingkast een klipje met 2 pinnetjes, dit kun je er met een schroevendraaier uitwippen. Nu kun je de kettingkast aan de achterkant een beetje naar beneden trekken zodat je de ketting kunt smeren. Als de ketting schoon is smeert u hem met een teflon-spray of dunne olie. Als u de ketting helemaal heeft ingevet draait u hem een aantal keren rond zodat het smeermiddel zich goed verspreid over de ketting. Als de ketting helemaal gesmeerd is haalt u het overtollige smeermiddel van de ketting af met een doek. Vervolgens ketting kast weer sluiten en u bent weer klaar.

Remmen controleren.
Contoleer regelmatig de remmen van uw fiets. Als u de remgreep te ver moet in knijpen, kunt u de kabel wat aanspannen. Aan de voorzijde van de remgreep zit een stelschroef die u een paar slagen naar buiten draait, test nu of uw remmen beter werken en dat de rem niet aanloopt op het wiel. Als het allemaal correct werkt dient u de contramoer terug te draaien tegen de remgreep zodat de stelschroef niet kan loslopen tijdens het fietsen.

Bandenspanning
Controleer ook altijd even of de banden nog op spanning zijn. Zonodig pompt u er lucht bij. De juiste spanning van een fietsband van een gewone fiets is ± 3,5 tot 4 bar.

Stallen fiets.

Zorg dat de fiets zoveel mogelijk binnen staat, dit zal de levensduur van uw fiets aanmerkelijk verlengen. Tevens is het verstandig de fiets jaarlijks weg te brengen voor een onderhoudsbeurt. U bent er dan van verzekerd dat u zorgeloos blijft fietsen, en uw fiets gaat veel langer mee bij regelmatig onderhoud.